Om os

Tørring Børnehus er normeret til 69 børnehavebørn fordelt på 3 stuer og 24 vuggestuebørn fordelt på 2 stuer. Børnehaven og vuggestuen har hver sin store legeplads med mange forskellige muligheder samt en byggelegeplads hvor der primært leges med naturmaterialer. Vi har madordning og serveres et sundt og mættende mellemmåltid formiddag og eftermiddag samt varm mad til frokost. Vi er et multikulturelt hus hvor børnene har rødder fra flere nationaliteter og vi vægter at børnene lærer at respektere forskelligheder. Vi er jævnligt på tur i lokalområdet og besøger bl.a. skole, bibliotek, plejehjem og andre steder.

HovedindgangenVuggestuen

Vi arbejder ud fra barnets ressourcer og ud fra at det enkelte barn udnytter sit potentiale bedst muligt på alle aspekter og udviklingsområder. Vi har et særligt fokus på børnenes motoriske udvikling både grovmotorisk, finmotorisk og sansemotorisk idet grundmotorikken er vigtigt i forhold til barnets sproglige og sociale udvikling og vi arbejder bl.a. med yoga og mindfulness. Vi har ligeledes særligt fokus på sprogudvikling, da sproget er en meget vigtig del af den sociale udvikling og vi bruger meget med sang og rim & remser, læseleg osv. I vuggestuen anvender vi babytegn, hvor det passer bedst.

Børnehaven

Vi har en fantastisk legeplads - den er kæmpestor og rummer udfordringer for hele aldersspekteret. Her er der højt til loftet og der er plads til at forske i den natur, vi har derude. De små "videnskabsmænd" og "videnskabskvinder" undersøger elementerne og naturens omskiftelighed, der hele tiden skaber nye muligheder for udforskning og leg.

Vi bruger aktivt froskellige måder at sætte børnegrupper sammen på. Således styrker vi fællesskaber og støtter børnenes sociale udvikling. Fællesskaberne med forældrene er også vigtige, og samarbejdet omkring det enkelte barn er en forudsætning for at vi kan støtte barnet bedst muligt. Vi får også god støtte i forældrene, da mange er gode til at hjælpe os, når vi har brug for det. Lige nu, hvor coronarestriktionerne endelig klinger af, glæder vi os til at vi atter skal dyrke forældrefællesskaberne.

Myretuen er normeret til 50 børnehavebørn fordelt på 2 stuer og 12 vuggestuebørn på 1 stue. Vi har fokus på at udvikle et tæt samarbejde mellem vuggestue og børnehave. Således vil vi drage fordele af at være flere, kunne give børnene en god overgang og glæden ved at lillesøster/bror også går i Myretuen.

HusetTerassen

Vi har fokus på natur og udeliv, og vi bruger uderummet i (næsten) al slags vejr, og vi har dyr; lige nu er det høns, kaniner og to katte. Vi er med i ”De Grønne Spirer”, og opretholder vores autorisation til ”Det Grønne Flag” ved at leve op til bestemte kriterier. Vi bruger i høj grad naturen som afsæt til pædagogiske aktiviteter, og som ramme til at styrke børnenes forskellige fællesskaber.

At være "naturinstitution" indebærer for os meget mere, end at være ude. For os er det et mål, at give børnene en kærlighed og respekt for naturen. Den er vores afsæt i mange pædagogiske aktiviteter, og vi søger at bruge materiale, vi kan finde i naturen, til aktiviteter både inde og ude.

Repekt for naturen indebærer bl.a. at vi er miljøbevidste, og børnene bidrager ved at sortere deres affald. Madaffald kan komposteres, eller gives til hønsene. Papiraffald skal i en spand for sig selv. Respekt er også, at vi ikke ødelægger naturen - vi undgår at træde på blomsterne og vi knækker helst ikke grene. Vi sætter pris på naturens gaver, og nyder at finde spiselige bær og blomster.

Naturmaterialer i pædagogiske aktiviteter er f.eks. kogler, ler, sten og kviste m.m., som vi bruger til at være kreative. Det betyder dog ikke, at vi ikke også bruger "almindelige" materialer som papir og farveblyanter. Tit tager vi det med udenfor, hvor børnene elsker at sidde og tegne. Naturen inviterer også til at vi eksperimenterer, hvor frost, vind og regn skaber nye muligheder hver dag. At udforske mulighederne i naturmaterialer og naturfænomener er "science" i børnehøjde! Vi elsker nemlig at pirre ved børnenes nysgerrrighed!

Først og fremmest er vi en pædagogisk institution, og vi fokuserer på, at børnene har det godt med hinanden og de voksne. Vi dyrker fællesskaber i små og store sammenhænge, og ser det som et godt pædagogisk værktøj, at sætte børnene sammen i små og store grupper. Fællesskabet med forældrene er meget vigtigt for os, og lige nu glæder vi os til at få blæst liv i vores gode traditioner og samarbejde med forældre igen, efter at coronarestriktioner har været nødt til at fylde rigtig meget.